Cesta k Najvyššiemu otvára sa pred každým človekom! Učenosť nieje bránou, ktorá k nej vedie!
Človek, ktorý je vnútorne spútaný, bude večne otrokom, aj keby bol kráľom.
Utrpenie i radosť ustavične klopú, aby otriasli a povzbudili k duchovnému prebudeniu.
Tam, kde muž nemôže vzhliadať k žene a jej ženskosti, nemôže rozkvitať žiadny ľud a žiadny národ.
Ozajstným chcením človek zakaždým niečo splodil, vytvoril, v čom bude jemu, skôr alebo neskôr, samotnému nutné žiť.
Človek dodáva nitky, z ktorých sa na neúnavnom tkáčskom stave života tká plášť, ktorý potom nosí.
Slepá viera zostane vždy súznačná s nepochopením! Preto nemôže byť nikdy presvedčením a nemôže teda tiež priniesť žiadne oprostenie a žiadne vyslobodenie.
Môžete tento i onen svet otráviť svojím prianím, myslením a chcením, alebo ich očistne povzniesť ku Svetlu. Buďte preto riaditeľmi takého diania, ktoré čistotou myšlienok vedie nahor!
09 01 01 Vo Svetle Pravdy
9. Dedičný hriech
Abdruschin
Dedičný hriech vzišiel z prvého pádu do hriechu. Hriechom, teda nesprávnym jednaním, bolo príliš veľké pestovanie rozumu. S tým bolo spojené dobrovoľné pripútanie sa na priestor a čas a v dôsledku toho objavili sa potom sprievodné účinky strohej práce rozumu, ako ziskuchtivosť, klamanie druhého, útlak atď. To malo a má za následok mnohé iné, v základe vlastne všetky zlá.
Tento postup nadobúdal však u vyvíjajúcich sa čisto rozumových ľudí znenáhla vždy silnejšieho vplyvu na utváranie hrubohmotného tela. Trvalým úsilím stále viac jednostranne rástol predný mozog, vytvárajúci rozum. Bolo samozrejmé, že pri plodení tieto meniace sa formy prejavovali sa vo vývoji ľudského tela. Deti prinášali si pri zrodení stále vyvinutejší a silnejší predný mozog. V tom však spočívala a spočíva i dnes vloha, čiže nadanie k rozumovej sile, ktorá prevláda nad všetkým ostatným. Táto sila chová v sebe nebezpečie, že pri plnom prebudení pripúta nositeľa mozgu nielen k priestoru a času, teda ku všetkému pozemsky hrubohmotnému tak, že nebude už schopný pochopiť jemnohmotné a čisto duchovné, lež zapletie ho i do všetkého zla, ktoré pri nadvláde rozumu je neodvratné.
Dedičný hriech je teda prinášanie tohto dobrovoľne vypestovaného a zveličeného predného mozgu, v ktorom tkvie nebezpečie naprostej nadvlády rozumu so všetkými neodvratnými zlými sprievodnými javmi!
Je to teda telesné zdedenie tej časti, ktorú podľa jej umelo vystupňovaného rozvoja označujeme ako veľký mozog. Tým prináša si človek pri zrodení nebezpečie, ktoré veľmi ľahko môže ho zapliesť v zlo.
To však nezbavuje ho zodpovednosti. Tá mu zostáva, pretože on dedí len nebezpečie, nie hriech sám. Nie je nijak nutné, aby bezpodmienečne nechal vládnuť rozum a tým sa mu podroboval. Môže naopak veľké sily svojho rozumu použiť ako ostrého meča a raziť si ním cestu v pozemskom zhone. Túto cestu ukazuje mu jeho cit, ktorý sa tiež menuje vnútorný hlas.
Ak povznesie sa však rozum u dieťaťa výchovou a školením k neobmedzenej vláde, spadá z dieťaťa časť viny, alebo lepšie povedané spätný odraz, ako následok vzájomného pôsobenia a padá na vychovávateľa alebo učiteľa, ktorý ju zavinil. On je od tej chvíle pripútaný k dieťaťu, pokým toto nezbaví sa omylu a jeho následkov, i keď by to malo trvať storočia alebo tisícročia.
Čo však činí takto vychované dieťa potom, keď sa mu naskytne vážna príležitosť k zahĺbaniu sa do seba a k obratu, stihne v spätnom účinku už dieťa samotné. Také príležitosti naskytujú sa hovoreným alebo písaným slovom, otrasmi v živote, alebo podobnými príhodami, ktoré si vynúti okamih hlbokého precítenia. Dostavia sa iste.
Bolo by zbytočné hovoriť o tom ďalej. Vo všetkých vrhnutých nových svetlách mohli by to byť len trvalé opakovania, ktoré sa všetky nutne stretávajú v jedinom bode. Kto o tom premýšľa, tomu skoro spadne závoj z očí. Rozrieši si tým v sebe mnoho otázok.
Prednáška je z diela Vo Svetle Pravdy od Abdruschina.